Δευτέρα 15 Απριλίου 2019

Το Δημοτικό Σχολείο Καντάνου στην Ανδαλουσία της Ισπανίας!

Ολοκληρώθηκε επιτυχώς η τέταρτη συνάντηση του προγράμματος στο Χερέθ της Ανδαλουσίας, καθώς οι στόχοι του προγράμματος για καλλιέργεια της συνεργασίας και επικοινωνίας μεταξύ των συμμετεχόντων επετεύχθησαν στον καλύτερο δυνατό βαθμό. Εξάλλου, αυτός είναι ο τρόπος για να αποδοθεί μέσα από τις δράσεις και η καινοτομία, η βασική αρχή του συγκεκριμένου προγράμματος Erasmus+.
Δεν είναι όμως μόνο αυτό. Πολύ περισσότερο, είναι το αποτύπωμα που αφήνει κάθε φορά μια τέτοια συνάντηση στους εκπαιδευτικούς που μετακινούνται και το πώς αυτό μεταφέρεται τελικά σε όλο το σχολείο. Το ταξίδι ήταν πολύτιμο, διότι μέσω αυτού διευρύνονται οι ορίζοντες, συγκρίνονται οι αντιλήψεις, κατανοούνται οι νοοτροπίες, αφυπνίζονται τα συναισθήματα, δημιουργούνται σχέσεις.Η συντονίστρια του προγράμματος δήλωσε ενθουσιασμένη, κι αυτό είναι καθοριστικό για την πορεία του προγράμματος σε ένα μικρό σχολείο σαν το δικό μας. Η ενσωμάτωση με την ξένη κουλτούρα αμέσως κινητοποιεί την κριτική μας σκέψη και αναγκαζόμαστε να κάνουμε συγκρίσεις, να αναγνωρίζουμε και να εκτιμούμε περισσότερο τα καλά στοιχεία του εκπαιδευτικού μας συστήματος, να θαυμάζουμε το καλύτερο και να δημιουργούμε συνθήκες αφομοίωσης των καλών πρακτικών που βλέπαμε ολόγυρά μας.
Οι ίδιες οι κινητικότητες φωτίζουν ακόμα πιο έντονα αυτά τα οφέλη, τα οποία είναι ευεργετικά για τους μαθητές μας, αφού μέσα από τη συμμετοχή του Σχολείου μας στο πρόγραμμα έμαθαν πτυχές της ιστορίας, της γεωγραφίας και του πολιτισμού ξένων χωρών, καλλιέργησαν γλωσσικές και κοινωνικές δεξιότητες, αισθάνθηκαν αυτοπεποίθηση ως μικροί πολίτες αυτού του κόσμου. Διαμόρφωση μιας ευρωπαϊκής και οικουμενικής ταυτότητας: να τι είναι με μία πρόταση το πρόγραμμα Erasmus+ για το Δημοτικό Σχολείο Καντάνου!
Λίγο πιο αναλυτικά για το πρόγραμμα:
Το Δημοτικό Σχολείο Καντάνου συμμετέχει για πρώτη φορά σε τριετές (2017-2020) πρόγραμμα Erasmus+ με τίτλο: Promoting Innovation Through The Development Of Creativity And Imagination (Προωθώντας την καινοτομία μέσα από την ανάπτυξη της δημιουργικότητας και της φαντασίας). Στο πρόγραμμα συμμετέχουν σχολεία από άλλες 5 χώρες: της Ισπανίας,της Τουρκίας, της Πολωνίας, της Ρουμανίας, και 2 σχολεία της Αγγλίας.
Γενικά, οι Στρατηγικές Συμπράξεις στο πρόγραμμα Erasmus+ αφορούν στην ανάπτυξη και ενίσχυση διακρατικών συνεργασιών μεταξύ σχολείων. Μέσα από αυτές ενθαρρύνεται η συμμετοχή σχολείων από διαφορετικές χώρες, ώστε, με την αλληλεπίδραση σε επίπεδο δεξιοτήτων και εμπειριών, οι συμμετέχοντες να βελτιώνουν την παιδαγωγική τους κατάρτιση, να γνωρίζουν νέες μεθόδους διδασκαλίας και να ανταλλάσσουν καλές πρακτικές προς όφελος της σχολικής τους μονάδας και κατ’ επέκταση συνολικά της τοπικής κοινωνίας.
Στις 1-5 Απριλίου 2019, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ ΚΑ2 / με το ∆ηµοτικό Σχολείο Kαντάνου, πραγματοποίησαμε την τέταρτη εκπαιδευτική μετακίνηση στην Ισπανία, στην πόλη Χερέθ Ντε Λα Φροντέρα της Ανδαλουσίας, στο Δημοτικό Σχολείο Ceip El Membrillar.
Στην κινητικότητα έλαβα μέρος ως συντονίστρια του προγράμματος. 
Το Ceip El Membrillar που επισκεφτήκαµε είναι ένα μεγάλο δηµόσιο σχολείο, ένα συγκρότηµα µε 450 περίπου παιδιά, στο οποίο λειτουργούν Νηπιαγωγείο και ∆ηµοτικό.

Η υποδοχή από το διδακτικό προσωπικό και τα παιδιά του Νηπιαγωγείου και του Δημοτικού ήταν ενθουσιώδης και εξαιρετικά θερμή, μέσα από μια φαντασμαγορική τελετή έναρξης, στην οποία συμμετείχαν σχεδόν όλα τα παιδιά του σχολείου. Το πρόγραμμα που είχε δοθεί τηρήθηκε κατά γράμμα, τόσο όσον αφορά τις δραστηριότητες, όσο και όσον αφορά τους χρόνους. Το κλείσιμο ήταν αντάξιο της τελετής έναρξης, με μία τελετή λήξης-διαγωνισμό Eurokids και ξεχωριστές εκπλήξεις για κάθε χώρα.
Γενικά τα σχολεία στην Ισπανία είναι πάρα πολύ καλά εξοπλισµένα µε πλούσιο τεχνολογικό εξοπλισµό. Ήταν εντυπωσιακό ότι το κράτος παρέχει δωρεάν ένα τάμπλετ σε κάθε παιδί, ενώ όλες οι τάξεις του σχολείου διέθεταν διαδραστικό πίνακα, προτζέκτορα και πολύ καλά ηχεία. Είχαµε την ευκαιρία να επισκεφτούµε όλες τις τάξεις του Νηπιαγωγείου και του ∆ηµοτικού σχολείου, να παρακολουθήσουµε µαθήµατα, να συνοµιλήσουµε µε τους δασκάλους και τα παιδιά. Αξίζει να σηµειωθεί πως σε κάθε τάξη οι δάσκαλοι είχαν όλα τα εφόδια για να κάνουν µε επάρκεια τη δουλειά τους. Ο καλός εξοπλισµός του σχολείου επεκτείνεται και σε άλλους τοµείς όπως των επίπλων, των εποπτικών και διδακτικών µέσων και των κατάλληλων χώρων. Οι βοηθοί δάσκαλοι είναι σημαντικό στήριγμα της καθημερινής διδακτικής και παιδαγωγικής πράξης.
Μας δόθηκε επίσης η δυνατότητα να ξεναγηθούµε σε ιστορικούς , αρχαιολογικούς χώρους αλλά και χώρους τέχνης οι οποίοι αποτέλεσαν αφορμή για την εξάσκηση μας σε τεχνικές που μπορούμε να εφαρμόσουμε στο σχολείο μας. Η σύντομη αυτή επίσκεψη µας έδωσε εµπειρίες και ιδέες χρήσιµες και για το δικό µας εκπαιδευτικό σύστηµα. Θεωρούµε λοιπόν ότι έχουµε να κερδίσουµε πολλά αν αξιοποιήσουµε σωστά τα θετικά στοιχεία που συνάδουν µε το δικό µας εκπαιδευτικό σύστηµα. Πολλά από τα στοιχεία που είδαµε στο σχολείο της Ισπανίας θα µπορούσαν να χρησιµεύσουν για προβληµατισµό. 
Σηµαντικά στοιχεία του εκπαιδευτικού συστήµατος στην Ισπανία: 
• Πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό που προσφέρεται σε όλες ανεξαιρέτως τις τάξεις όλων των σχολείων 
• Αποκεντρωµένη διοίκηση µε σηµαντικές αρµοδιότητες για το ∆ιευθυντή του σχολείου
• Σταθερό, μόνιμο προσωπικό στα σχολεία (μπορούν να εργάζονται όλα τα χρόνια στο ίδιο σχολείο) 
• Βοηθοί δάσκαλοι στις τάξεις
• Πλήρως εξοπλισµένα σχολεία
• Έµφαση στην επικοινωνία και ενηµέρωση των γονιών για το έργο του σχολείου
• Εκπαιδευτική διαδικασία απεξαρτημένη από το σχολικό εγχειρίδιο
• Διαχειρίσιμη ύλη και πολύ μικρότερη σε σχέση με την ύλη που προκύπτει από το Ελληνικό

Παράλληλα με την εκπαιδευτική πράξη, πραγματοποιήθηκαν δύο Official meetings με τους εταίρους μας από τα υπόλοιπα σχολεία, κατά τα οποία αξιολογήσαμε την πορεία του προγράμματος έως τώρα και θέσαμε τόσο τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες αναλυτικά μέχρι την επόμενη κινητικότητα, τον Οκτώβριο του 2019 στην Πολωνία, όσο και το πλαίσιο στο οποίο θα κινηθούμε γενικότερα μέχρι το τέλος του προγράμματος, τον Ιούνιο του 2020.
Μετά την επιστροφή της συντονίστριας, πραγματοποιήθηκε παρουσίαση της κινητικότητας στους μαθητές του σχολείου αλλά και στους γονείς και την τοπική κοινωνία, ύστερα από αφίσα-πρόσκληση που κολλήθηκε σε κεντρικά σημεία της Καντάνου.
Επόμενη στάση στην Πολωνία, τον ερχόμενο Οκτώβρη!















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου